Friday 4 March 2011

~~PELIK OR MENAKJUBKAN....??~~

ok harini kita nak tengok bangunan pelik plak sbb sblm ni keja dok tengok barang dlm bangunan ja.

1- The Crooked House




Kalau ditengok bangunan ni rasa macam anda sedang mabuk dengan dos ubat batuk yang dimakan semalam dan masih memeningkan kepala..atau rasa cam gambar ni di ubah dari photoshop atau photofunia.Untuk pengetahuan umum bangunan ni dibina untuk berubah jadi camni dalam masa setahun dan dibina atas tanah di tempat bernama Sopot, Poland.Oraang yang membina atau melukis bangunan ni bernama Jan Marcin Szance iaitu seorang artis terkenal dan illustrator buku kanak-kanak dan jugak seorang kawan dia Per Dahlberg jugak pelukis yang tinggal di Sopot.

2-Forest Spiral a.k.a hundertwasser house




Diberi nama sebagai Forest Spiral oleh pembina dia yang jugak seorang arkitek bernama Friedensreich HundertwasserStruktur yang dibina dengan 105 apartemen keadaan laman yang indah dengan aliran berjalan. Sampai di menara di sudut tenggara, ada restoran, termasuk Bar cocktail.

3- The Basket Building 




Bangunan ni adalah bangunan sebuah syarikat iaitu terletak di Newark, Ohio. Bangunan ni adalah bangunan yang merupakan paling pelik dalam dunia dengan ketinggian 180.00 meter persegi.Nak tau sebab apa nama raga sebab dia punya nama syarikat ialah The Longaberger Basket, sebelum dibina ramai pihak dah rajin dok pujuk tuan syarikat ni untuk ubah pendapat dia bagi membina bangunan ni tapi daripada apa yang dia nampak dari segi rekaan dan binaan ni lebih menunjukkan kepada personaliti dan nama syarikat itu sendiri. Kira orang tengok ja dah leh tau la syarikat apa punya hak milik ni, dia dibina dengan harga $30 juta.

4- Kansas City Public Library (Missouri, United States)




Bangunan ni adalah sebuah perpustakaan awam terletak di Missouri United States of Amerika.Sebelum membina semua penduduk di Kansas City perlu memilih buku apa yang paling berpengaruh atau menjadi kebanggan mereka dengan rupa bentuk kulit depan yang menarik dan dengan pada itu akhirnya terbinalah bangunan ni dengan hasil cetusan idea dari penduduk tempat tu sendiri.Bagi gambar yang lain keterangan pembuat bangunan tu tak dapat diketahui jadi aku letakkan gambar dia saja.

5- Manchester Civil Justice Centre (Manchester, UK)




6-Nakagin Capsule Tower (Tokyo, Japan)





Begitu anda tiba di kawasan sibuk komersial dari Shimbashi Tokyo, beberapa langkah dari stadium akan membawa akan ke sebuah jambatan jalan raya yang bising, dan di samping sebuah bangunan futuristik merupakan Nakagin Kapsul Tower. Design menara yang menakjubkan mungkin menjolok mata orang yang lawat tempat nie sebagai sesuatu petanda langsung dari sebuah film fiksyen ilmiah, tetapi bangunan nie adlh sebuah bangunan yang unik antara apartemen umum tinggi dan bangunan pejabat Ginza. Dirancang oleh arkitek Jepun Kisho Kurokawa, menara 14 lantai terdiri dari 140 unit kapsul individu yang berfungsi sebagai apartemen dan pejabat. Menara ini juga sebagai tempat untuk penginapan yang unik.




7-Stone House (GuimarĂ£es, Portugal)




Seperti kebanyakan rumah yg lain, rumah batu ini memiliki pintu depan, atap, dan jendela yang disesuaikan dengan struktur bangunan. Namun, informasi tentang isi rumah milik pribadi ini sangat terbatas.

Meski demikian, The Stone House sangat diminati para pengkaji bangunan. Banyak di antara mereka yang datang ke bukit nie hanya untuk menyaksikan rumah batu itu dan mengambil gambar rumah batu nie utk diabadikan.





8-Container City (London, UK)




9- Erwin Wurm: House Attack (Viena, Austria)




10-Wooden Gagster House (Archangelsk, Russia)




11-Fuji television building (Tokyo, Japan)



Ni bangunan yaang aku suka tengok, dah macam filem sains fiksyen dah plak, nama pon syarikat televisyen mestila kena buat gempak2 sikit kan.

12-The Bank of Asia a.k.a Robot Building (Bangkok, Thailand)




Ni salah satu bank yang ada struktur bangunan mereka sendiri dan agak sempoi design dia kalau tengok elok2. Tunggu Ultraman ja nak mai laser robot neh..hehe
Ok lah sampai sini dlu la, kalau ikotkan ada berlambak lagi nak letak tapi letak banyak2 pon tak ramai yang nak usha sampai habis jadi aku letak sikit2 dululah.

No comments:

Post a Comment